onsdag 2 oktober 2013

Stjärnor som faller tungt

Jag svor en ed för länge sedan att inte skriva om tv, eftersom det ju står utanför det sanna livet att glo på en skärm och bli serverad mald lever. Men ingen regel utan undantag...eftersom jag hungrigt väntar på andra säsongen av HBO:s The Newsroom.
Serien handlar om nyhetsankaret Will McAvoy. Tv om tv, med andra ord.
Ni kanske tror att jag gillar detta eftersom jag är journalist. Men vad som egentligen fångar är skildringen av relationen chef och medarbetare.
McAvoy är osedvanligt skicklig på sitt jobb, men är ingen enkel figur att handskas med.
Det slår mig att detta måste vara ett oerhört vanligt scenario på allas våra arbetsplatser. Fast i konflikträdda Sverige hade nog Will McAvoy varit utmanövrerad och uppsagt sedan länge.
För det är ju något av ett likhetstecken, detta med att extremt kreativa medarbetare samtidigt är excentriker. Och sådana är inte så lättledda.
Tänk efter själv. Hur gick det för den där typen som gjorde ett sjuhelvetes bra jobb, men ofta hamnade i konflikt med chefen?
I åtta fall av tio, skulle jag spå, blev relationen antagonistisk. Chefen klarade inte riktigt av att handskas med `sjuhelvetes duktig excentriker´. Maktkamp uppstod, och denna stjärna hamnade till slut i någon källare, eller blev rent av kickad. I värsta fall slutade resan på en parkbänk. Ja, inte då för chefen.
Sorgliga äro en del slut för de riktigt duktiga, men lagom besvärliga.
Ära går till de chefer som kan tygla och stimulera, och har förmåga att nå funktionalitet i konflikterna.
Hur är det för dig? Är chefen din protagonist eller din antagonist?
Ledaren är upphöjd i våra hierarkiska system. Men tål hon analysen? I fiktionen står nyhetschefen Charlie Skinner bakom sin bångstyrige Will McAvoy. Men det är inte lätt. Spänningen som uppstår är vad som gör tv-dramat så sevärt.
Frågan är hur du som chef agerar: Får dina bångstyriga stjärnor blomstra, eller kvävs genialiteten med makt?
Jag skulle tro att det sistnämnda är vanligare. I värsta fall blir bara en blek och ack så lydig arbetsgrupp kvar.

Pelle Lindblom


Publicerad på NSD Kultur 2 okt 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar