onsdag 12 juni 2013

Kulturell tortyr, nej tack

Avslagen, nedslagen, utslagen. Jag hatar tävlingar. Framförallt när människor ska nagelfaras under förespeglingen att de bästa går vidare. Just i kulturträsket har jag länge konstaterat att det alls inte per automatik är de bästa som hyllas och lyckas. Falsksjungare av allehanda slag kan till och med få sina namn upptryckta på T-shirtar. Må så vara. Men mest hatar jag tävlingarna.
Nån tv-kanal ringde – tv 3 tror jag – och frågade om jag skulle ställa upp i deras talangjakt. Jag trodde det var nån polare som drev med mig. Men det var allvar.
– Är ni fullkomligt galna!
Gå och pissa.
Spektakel på spektakel där underhållningsvärdet inte består i att se vem som vinner. Nej, bara ett bisarrt gottande i att se de utslagna gråta i kulissen.
Du vann, jag försvann.
I söndags blev det förresten klart vilka åtta som kom in på teaterhögskolan i Luleå. Ett tack måste de ha...för att de stått ut med intagningsproceduren. Det här är Idol turbo-de-lux, ska ni veta, där 600 sökande slåss i en rad olika utslagningsprocedurer som spänner över dagar och veckor. Som en lång plåga, etter värre än tröttsamma melodifestivalen.
Därför måste konstateras att första utsorteringen i ett första skede inte alls ombesörjs av universitetsväsendet, utan är en procedur där arbetslösa med rika föräldrar premieras.
För hur ska en Stina Jakobsson i kassan på Willys överhuvudtaget kunna söka? Går det ens att få ledigt från jobbet så många dagar? Och hur få råd med alla resor och uppehälle? För de som var kvar till sista omgången var tvungna att själva bekosta en hel veckas övernattning.
Jag skulle aldrig ställa upp på ett sådant lotteri, än mindre på alla utslagningsmoment. Det ryktas till och med att en scenskola hållit avslutningsmiddag med de sista 16 sökande...och där offentliggjort vilka som kom in. Om ryktet är sant, då kan Tyra Banks slänga sig i väggen i förnedringshänseende.
Om alla dessa kulturfascistiska tortyrkamrar åtminstone kunde vara mindre utdragna. Detta sagt med en hälsning till alla 592 förlorare.

Pelle Lindblom



Publicerat på NSD Kultur 130612

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar