onsdag 6 februari 2013

Snäll morfar blir pedofil

I boken ”Bild & budskap” har författaren Bo Bergström ett mycket intressant exempel på en reklambild från 1900-talets mitt. Bilden gör reklam för ett piano och visar en man som sitter och spelar med ett barn i knät. Bilden är med all säkerhet tänkt att förmedla en fin relation mellan barnet och far- eller morföräldern. Den äldre generationen lär den yngre att spela.
När denna bild visas i dag brukar dock den vanliga tolkningen bli en helt annan. Förr en snäll morfar – nu syns där en äcklig pedofil.
Tiden har en förmåga att äta upp betydelser, menar Bo Bergström som är art director och föreläsare i visuell kommunikation.
Tiden och debatten, synen på män i gemen, har alltså fått bilden att ruttna och förändrat dess betydelse. Men värt att notera är att bilden fortfarande är densamma.
På finspråk kallas detta för konnotation, det vill säga den tolkning som betraktaren gör av ett visst uttryck. Konnotationen verkar ha en förmåga spegla den allmänna, nutida debatten. Det för stunden antagna, exempelvis att den figur som klättrar på toalettbilden på Tunaskolan är ute efter att utsätta flickan på andra sidan för någonting obehagligt.
När jag själv såg toalettbilden för första gången gick mina associationer åt ett helt annat håll, spontant som ett positivt gränsöverskridande. Ett rivande av barriärer. Att det fanns en vägg mellan man och kvinna som skulle må bra av att rivas. Jag tänkte på Shakespeare: ”På kärleks vingar flög jag över muren”.
Och varför har vi separata toaletter för män och kvinnor? Den tanken flög också genom huvudet, någonting som tycks obegripligt i en tid då gränser mellan kön mer och mer suddas ut.
Nu fanns det, får man förstå, andra konnotationer som väckte helt andra känslor. Kränkning blev ledordet. Sorgligt, kan tyckas. Men inget som går att sudda bort. Poängen är att det återspeglar begreppsvärlden hos betraktaren. Mer än vad bilden i sig kan anklagas för att innehålla. Det är svårt att ge skolan eller konstnären skulden för de olika tolkningarna.
Titta själv på pianolektionen. Hur i all världen gick den 180-gradiga, konnotativa metamorfosen till? Bilden är, som sagt var, alltjämt densamma.

Pelle Lindblom


Tidigare artiklar i ämnet på NSD.se 
Publicerad på NSD Kultur 6 feb 2013





1 kommentar: