onsdag 30 oktober 2013

En erotik med kvinnan i fokus

Mitt i allt suckande i tillvaron kom jag plötsligt att tänka på Tao, och hur andefattig västvärlden tycktes anno 2013. Med alla sina ätstörningar. Alla olyckliga människor. All gråhet. Och rädsla. Ett trevande i skuggan av kommersialiserade schabloner – inte minst om hur kärleken borde te sig.
Tänk bara på alla patetiska filmkyssar, eller alla dessa amerikanska samlag under tunna lakan.
Det var då jag kom att tänka på den kinesiska filosofin, och boken jag läste som nybliven älskare i slutet på 70-talet: Kärlekens Tao av Jolan Chang.
Var den verkligen så bra som jag mindes den, eller hade mitt minne tapetserat om och förskönat alltihop?
Jag letar. Men boken är försvunnen. Kanske blev den kvar hos någon älskarinna i någon hastig kartongskilsmässa.
På biblioteket är den utlånad, men så i förra veckan kom plinget i mejlboxen. Boken har kommit!
Jag har ju hört mycket förakt uttalas om porren genom åren, och att många sökt efter den alternativa, jämställda skildringen av erotiken. Och även om Changs bok tycks rikta sig främst till män i heterosexuella relationer, måste jag säga att det är den mest fantastiska och feministiska bok om erotik jag någonsin tagit del av.
Om alla män var taoister slapp vi våldtäkter. Det är min sanna övertygelse. Den man som följer Tao har hela sitt fokus på kvinnan och hennes njutning. Och vill man certifiera detta i moderna hbtqxyz-termer får man väl läsa ”kvinnan” som ”partnern”.
Egentligen är principen enkel. För hälsa, lust och njutning ska mannen, förutom att lusta kvinnan, även lära sig att kontrollera sin sädesavgång. Han ska älska ofta, men inte ejakulera mer än kanske någon gång i månaden. Detta för att han ska kunna vara en uthållig älskare och samtidigt hålla sig frisk.
Enligt Jolan Chang växte filosofin fram i Kina under en period då kvinnans ställning var nästan jämlik mannens, men att samhället under Han-dynastin blev mer patriarkalt. I och med Sui-dynastin (589-618 e.Kr.) kom, som han skriver, det totala sammanbrottet för harmoni mellan män och kvinnor.
Förmodligen är det där även vi befinner oss, i västerlandet. Vi borde förstås göra revolt mot detta, infiltrationen av kommersiellt slafs med stereotypa idéer om eros. Det som behövs är mera Tao – harmoni, njutning och sammansmältning.

Pelle Lindblom


Publicerad på NSD Kultur 30 okt 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar